Politechnika Świętokrzyska prowadzi badania nad innowacyjnym fotelikiem dziecięcym
Politechnika Świętokrzyska i firma Karwala realizują wspólny projekt badawczo-rozwojowy dotyczący stworzenia innowacyjnego fotelika samochodowego dla dzieci. O szczegółach przedsięwzięcia poinformowano we wtorek podczas konferencji prasowej w Kielcach.
Nowe rozwiązanie, nazwane Avionaut Safe, przeznaczone jest dla dzieci do 3. roku życia i o wadze poniżej 20 kg. Kluczową innowacją ma być mechanizm automatycznego pionizowania fotelika podczas wypadku lub gwałtownego hamowania. Dzięki temu siły przeciążenia działające na dziecko rozkładają się na plecy, a nie na głowę i szyję, co - według projektantów - znacząco zmniejsza ryzyko urazów.
– To rozwiązanie inspirowane technologiami stosowanymi w fotelach kosmonautów, ustawianych tyłem do kierunku lotu, aby zminimalizować przeciążenia – wyjaśniał prezes firmy Karwala, Łukasz Karwala.
Projekt ma wartość ponad 21,2 mln zł, z czego blisko 15,5 mln zł stanowi dofinansowanie. Politechnika Świętokrzyska odpowiada za część badawczą, której koszt przekracza 6,8 mln zł. Prace rozpoczęły się w czerwcu 2024 r., a ich zakończenie zaplanowano na sierpień 2027 r.
Jak poinformował rektor PŚk prof. Zbigniew Koruba, w tej chwili nie istnieje na rynku podobne rozwiązanie. – To pierwszy taki fotelik nie tylko w Europie, ale i na świecie. Polska może stać się liderem w tej dziedzinie – powiedział.
Zespół badawczy kierowany przez prof. Marka Jaśkiewicza z Politechniki Świętokrzyskiej prowadzi obecnie analizy związane z bezpieczeństwem biernym i komfortem dziecka w trakcie podróży. W badaniach wykorzystywane są zarówno symulacje komputerowe, jak i testy z użyciem manekinów do crash-testów. Do tej pory przeprowadzono już roczne badania wstępne. Obecnie konsorcjum pracuje nad wprowadzeniem poprawek wskazanych przez naukowców i przygotowuje się do drugiego etapu testów. Podczas wstępnych badań symulacyjnych przeanalizowano około 80 tys. plików.
Pierwsze prototypy powstały już w formie wizualnej i technicznej. Kolejnym etapem będzie wybór najlepszego rozwiązania, które po przejściu testów trafi do produkcji. Wdrożenie rynkowe planowane jest na 2027 r. Projekt Avionaut Safe realizowany jest w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki. (PAP)
wdz/ bar/
