CPK chce korzystać z najlepszych praktyk przy budowie lotniska
Port Lotniczy Incheon w pobliżu Seulu (ICIA), główne lotnisko międzynarodowe Korei Południowej, zdobył kontrakt na drugą fazę doradztwa operacyjnego dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce – poinformowała w poniedziałek w komunikacie spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), zarządca ICIA.
"Chcemy korzystać z najlepszych praktyk, które zostały wypracowane. Lotnisko Incheon jest dużym lotniskiem. (...) To, że podpisaliśmy tę umowę świadczy o tym, że spółka CPK stwierdziła, że jest z tego korzyść dla spółki" - powiedział w poniedziałek PAP Lasek.
Wiceminister infrastruktury przypomniał, że CPK już wcześniej współpracowało z lotniskiem Incheon. Zwrócił też uwagę, że "w ostatnim czasie" na świecie zostały wybudowane trzy duże lotniska i żadne z nich nie znajduje się w Europie - poza portem Incheon lotniska w Stambule i w Sydney. "To są trzy duże, przesiadkowe lotniska, (...) trzeba korzystać z ich doświadczeń" - dodał Lasek.
Pełnomocnik rządu ds. CPK zaznaczył, że budowa terminala CPK wciąż jest na etapie "przed wbiciem pierwszej łopaty". Przypomniał, że CPK zamierza ogłosić w br. dialog konkurencyjny na wykonawcę terminalu lotniska. "W związku z czym, jak już zaczniemy budować, to już wtedy musimy mieć wszystko gotowe" - przekazał. Wyjaśnił, że lepiej dobrze przygotować się do budowy tak dużej inwestycji wcześniej, niż potem coś poprawiać.
Kontrakt z koreańskim lotniskiem będzie realizowany do września 2025 r. i jest kontynuacją pierwszej fazy, na realizację której kontrakt spółka zdobyła w 2023 r. ICIA ma świadczyć usługi konsultacyjne we wszystkich obszarach działalności CPK, w tym w zakresie bezpieczeństwa, stref bezpieczeństwa lotniska, telekomunikacji (IT/ICT), oznakowania informacyjnego, rozwoju planów przepływu pasażerów w terminalach i projektowania ruchu dojazdowego – poinformowano w komunikacie Incheon International Airport Corporation.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ pad/ mhr/
